Jak pisać teksty specjalistyczne?
E-copywriter nie zawsze ma ten luksus, że może przebierać w zleceniach i pisać o tym, co lubi i co go interesuje. Częściej musi się zanurzać w tematykę, która wydaje mu się kompletnie obca. Na rynku są copywriterzy specjalizujący się w wąskich dziedzinach, jednak w większości przypadków zajmując się pisaniem na zlecenie, trzeba być elastycznym. A to oznacza, że „albo nie boicie się i piszecie na różne tematy, albo zwijacie biznes”.
Czy da się pisać o wszystkim, nie będąc ekspertem od wszystkiego? Trochę tak. Chociaż „o wszystkim” to oczywiście wyolbrzymienie. Mam tematy, których nigdy bym się nie podjęła (np. chemia czy fizyka, medycyna, programowanie). I zdarzyło się, że zagadnienie było dla mnie tak trudne, że poddałam się i zrezygnowałam. Wiem, że każdy z czasem sam utwierdza się w przekonaniu, które tematy mu leżą, a które nie.
Warto jednak próbować, podejmować się różnych zleceń, bo można się bardzo zaskoczyć.
Tak było, gdy napisałam swój pierwszy artykuł sponsorowany do czasopisma branżowego. Musiał mieć znamiona artykułu specjalistycznego, bo gazeta była kierowana do bardzo wąskiego grona odbiorców. Wyszło naprawdę nieźle, co przekonało mnie, że do pisania dobrych tekstów eksperckich potrzebne jest dobre przygotowanie.
Jak napisać tekst specjalistyczny?
Jak sama nazwa wskazuje tekst specjalistyczny to tekst napisany przez specjalistę w celu wyrażenia pewnej wiedzy. Napisanie jego wymaga prawidłowej analizy dostępnych materiałów źródłowych i identyfikacji elementów, które będą użyteczne dla czytelnika. Typowe teksty reklamowe to zupełnie inna bajka.
Pisząc „tekst specjalistyczny”, mam na myśli taki, który dostarczy wiedzy czytelnikowi na dany temat. Nie będzie to klasyczne lanie wody, a opieranie się na solidnych materiałach źródłowych. Problemem tekstów branżowych jest to, że często są one nuuuuudne, naszpikowane trudną terminologią, docierającą do naprawdę wąskiego grona odbiorców.
Dlatego może się okazać, że tekst przygotowany przez dobrego copywritera bardziej zaspokoi potrzeby odbiorcy. Bowiem to właśnie copywriter jest w stanie przybliżyć zagadnienie w taki sposób, że będzie ono lekkostrawne dla czytelnika. Sprawi, że nawet osoba, która spotyka się z tematem po raz pierwszy, zrozumie go i wyciągnie stosowne wnioski.
Bardzo lubię pracować z klientami, którzy wprawdzie mają ogromną wiedzę, ale nie potrafią przekazać jej w odpowiedni sposób. Wtedy wkraczam ja i wspólnie przygotowujemy merytoryczny tekst, który staje się wartościowy i łatwy w odbiorze.
Piszemy tekst krok po kroku
Pisząc dobry tekst nie powinno się kopiować wiedzy. Nie trzeba też tworzyć nowej (jeśli nie ma takiej potrzeby). Żeby pisać dobre, merytoryczne teksty wystarczy użyć swojej głowy. Wystarczy posiąść umiejętność researchu, analizy i syntezy wiadomości. Co to oznacza?
Mamy do napisania artykuł, na przykład o antykoncepcji. I co robimy?
Postępujemy według następującego schematu:
1. Wyszukujemy i zbieramy materiały.
2. Poznajemy materiały (kto, gdzie, jak, dlaczego i kiedy o tym pisał).
3. Dążymy do zrozumienia i przeanalizowania zebranych informacji.
4. Wyodrębniamy najważniejsze elementy, fakty i pojęcia.
5. Układamy plan (jakie informacje warto przedstawić i jak to zrobić).
6. Syntezujemy treści, czyli przekładamy je na swój język i sensownie przedstawiamy najistotniejsze informacje.
7. Opcjonalnie dodajemy własny komentarz, interpretację (w zależności od rodzaju tekstu).
Czyli staramy się zrozumieć omawiane zagadnienie, następnie je modyfikujemy i przedstawiamy tak, by zainteresować nim czytelnika.
Wytyczne do napisania wartościowego tekstu specjalistycznego
- Wyraźnie określić problematykę odnosząca się do danej dziedziny.
- Sformułować cel opracowania.
- Problem najlepiej zawrzeć już w tytule, a cel w pierwszym akapicie.
- Dbać o logiczny układ: wstęp, rozwinięcie, zakończenie. Każdy kolejny akapit powinien pogłębiać poruszane zagadnienie, na zasadzie: od ogółu do szczegółu.
- Temat powinien być przedstawiony w sposób wyczerpujący. Tekst musi być spójny, logiczny i jasny dla czytelnika.
- Uważnie dobierać literaturę źródłową i ją odpowiednio wykorzystać. Dbać o nienaruszanie praw autorskich, podawać źródła cytatów i danych.
- Fakty przedstawiać w sposób dokładny, obiektywny, a pojęcia definiować na podstawie minimum 2-3 źródeł.
- Wyrazić, dlaczego zgadzamy lub nie zgadzamy się z autorami tekstów źródłowych – to zawsze wzbogaca tekst, który przestaje być zlepkiem przepisanych treści innych autorów.
- W sposób logiczny i prawidłowo sformułowany argumentować własne wnioski.
Pisanie artykułów specjalistycznych wymaga dobrego przygotowania. Moja zasada jest taka, że pisząc o danym zjawisku (na przykład wpływie antykoncepcji na zdrowie kobiety), nie przepisuję danych z jednego czy dwóch tekstów. Biorę pod uwagę minimum trzy, cztery różne źródła i je porównuje. Analizuję wiedzę i co najważniejsze, sprawdzam jakość źródła. Jakiś tam blog nie jest dla mnie żadnym źródłem. Im więcej informacji zgromadzimy, tym tekst będzie wiarygodniejszy. W celu wzbogacenia treści, warto przytaczać wyniki badań (cudzych albo własnych), a także przykłady obrazujące dane zjawisko.
Copywriter teksty specjalistyczne…pisze jak robot 🙂
Patrzę na listę tekstów, które muszę napisać w ciągu 1-3 dni. Tekst o oknach, tekst o ropuchach szarych, tekst o opakowaniach, tekst o nietrzymaniu moczu, teksty o klimatyzatorach, tekst o obrazach drukowanych na płótnie, tekst o przydomowych altanach…
Zobaczcie, jak szybko copywriter musi się przerzucać z jednego tematu na inny. Jak bardzo musi być elastyczny… i jaka to ciężka praca dla umysłu. Musi napisać tekst na zadany, nierzadko obcy mu temat, i musi napisać go bardzo dobrze. Niemal tak samo jak ekspert, który zleca napisanie tego tekstu. A w zasadzie to lepiej, bo przyjaźniej.
W tej robocie lubię to, że czytając, praktycznie codziennie dowiaduję się jakichś niesamowitych (dla mnie) informacji i dzięki temu mogę swobodnie dyskutować o tym i o tamtym. Byle nie o polityce.
Czyli warto zatrudnić copywritera do pisania tekstów branżowych?
Pewnie, że tak! Copywriter, czy może bardziej webwriter (o różnicach pomiędzy nimi pisałam tu>> Kto to copywriter) jako specjalista ma nie tylko umiejętność pisania, ale również zestawiania i przedstawiania informacji w przystępnej dla czytelnika formie. Oczywiście mówimy o doświadczonym, pracowitym i choć ciut utalentowanym copywriterze.
Dobry copywriter ma wiele zalet:
- ma szeroką wiedzę z różnych dziedzin;
- wykazuje zmysł marketingowy, sprzedażowy, co pozwala mu lepiej „sprzedać wiedzę”;
- umiejętność rozpoznawania potrzeb danej grupy odbiorców;
- wie, jak pogrupować teksty na czytelne bloki tematyczne;
- wie, jak napisać przyciągający uwagę temat;
- umie pisać zgodnie z wytycznymi SEO;
- w ciekawy sposób podsumowuje cyferki i wykresy;
- ma umiejętność lekkiego pisania;
- ogólnie potrafi pisać;
- potrafi nie tylko odtwarzać wiedzę, ale i wyciągać wnioski;
- ma nawyk szybkiego poszukiwania informacji.
Należy także dobitnie powiedzieć, że zleceniodawcy, którzy często, choć wcale nie zawsze, posiadają wiedzę ekspercką, z jakichś powodów, zlecają pisanie tekstów copywriterom. Jakie to powody? Prozaiczne. Albo nie mają czasu i wolą do tego zadania wynająć inną osobę, która zajmuje się pisaniem zawodowo. Albo nie potrafią pisać dobrze, czytelnie, zwięźle, lekkostrawnie. Copywriter z reguły potrafi.
Układ jest taki: copywriter pisze, zleceniodawca (jako specjalista) sugeruje poprawki merytoryczne. Zaznacza, które informacje należy poprawić, bo na przykład są nieprawdziwe albo źle sformułowane. Często nie wnosi żadnych uwag, ponieważ tekst w 100% spełnia jego oczekiwania.
I to by było na tyle. Jeśli piszący porządnie się przyłoży, a zlecający porządnie zapłaci, wyjdzie z tego porządny tekst.