Słowniczek copywritera -znacie znaczenie tych wyrazów?
Prev post Next post

Musicie wiedzieć, że nie cierpię „korpomowy”, a najbardziej irytują mnie rozpanoszone anglicyzmy, które mają polskie odpowiedniki. Copywriter, niestety, nie ma. W branży marketingowej nadużywanie anglicyzmów jest normą. Nawet, jeżeli nie chcemy/musimy używać tych wszystkich obcych słów, to wypada wykazać się ich znajomością. 

 

Słowniczek copywritera – najważniejsze pojęcia branżowe zebrane w jednym miejscu

 

ADWORDS – nazwa systemu reklamowego Google, dzięki któremu linki do stron wyświetlają się w wyszukiwarce ponad innymi stronami lub w formie banerów na przeglądanych stronach. AdWords umożliwia tworzenie zyskownych kampanii nawet mikro – i małym przedsiębiorstwom. Google pobiera opłatę od każdego kliknięcia w sponsorowany link przekierowujący na stronę. Wysokość pobieranej kwoty zależy m.in. od popularności i konkurencyjności branży i frazy. Źle przeprowadzona kampania AdWords (nieprawidłowo dobrane słowa klucze albo źle określona grupa docelowa) może doprowadzić do strat – wysoki poziom klikalności i niewielki odsetek zrealizowanych transakcji. Zaletą jest to, że można określić budżet, który nie zostanie przekroczony. W niektórych branżach bardziej opłacalne jest pozycjonowanie niż kampanie AdWords. 

AIDA – skrótowiec utworzony z wyrazów: A (attention) I (interest), D (desire), A (action). Schemat AIDA określa kolejne reakcje potencjalnego klienta, które powinny pojawić się w kontakcie z produktem/reklamą. 

ARTYKUŁ – tekst publicystyczny, literacki albo naukowy opublikowany w gazecie, czasopiśmie lub na stronie internetowej. Celem artykułu jest zapoznanie czytelnika z pewnym problemem, przedstawienie tezy, analizy faktów i stan badań. W artykule mogą się znaleźć tabele, cytaty, zdjęcia, linki. W artykułach wykorzystuje się precyzyjny, ale niezbyt naukowy język. 

ARTYKUŁ SPONSOROWANY – płatny artykuł reklamowy, który przypomina zwykły artykuł prasowy (felieton, wywiad, tekst informacyjny, edukacyjny czy esej), ale jego głównym celem jest zainteresowanie czytelnika danym produktem albo firmą. Artykuł sponsorowany może być opublikowany w tradycyjnej gazecie, czasopiśmie branżowym, na stronie internetowej lub blogu. 

ASAP (as soon as possible) – akronim, którego używają zleceniodawcy nieokreślający terminu oddania zlecenia, ale jednocześnie wyrażający nadzieję, że teksty zostaną dostarczone jak najszybciej. Może to być także ponaglenie wykonawcy. Zwrotu tego używają także sami copywriterzy, którzy trochę wymijająco przekazują, że mają dużo pracy, ale dołożą wszelkich starań, by zlecenie potraktować  priorytetowo.

BAN –  zakaz, na przykład przeglądania strony, udzielania się na forum. Administratorzy banują z reguły tzw. hejterów, spamerów oraz trolli, czyli osoby zaniżające poziom dyskusji, obrażające lub wyrażające bezpodstawną krytykę. Łatwo można zostać zbanowanym, gdy realizuje się tzw. marketing szeptany, polegający na udzielaniu się na forach internetowych. Administratorzy szybko wykrywają szeptaczy (zwłaszcza kiepskich) i dożywotnio blokują im dostęp do strony albo forum. 

BANER – reklama graficzna ukazująca się na stronie internetowej. 

B2B (bizness to bizness) – określenie relacji występujących pomiędzy firmą a klientem. Tak przedsiębiorstwa określają swoją działalność, jeżeli oferują produkty i usługi dla firm, a nie pojedynczych konsumentów, zwanych także klientami detalicznymi. Biznes B2B może polegać na dostarczaniu  firmom oprogramowań albo surowców (np. papieru do drukarni), a także oferowaniu szkoleń i innych usług. 

B2C (bizness to customer) – odwrotność powyższego, czyli relacje pomiędzy firmą a klientem, którym tym razem jest osoba prywatna, konsument nabywający produkty i usługi zaspokajające jego potrzeby.

BLOG – strona internetowa, na której autor (bloger) regularnie publikuje wpisy prezentujące jego życie codzienne albo przemyślenia.  Istnieją różne odmiany blogów – fotoblogi, vlogi, mikroblogi, audioblogi itp. Blogi można podzielić także na osobiste i branżowe (specjalistyczne). 

BRAND – marka. Unikalne znaki firmowe charakteryzujące przedsiębiorstwo lub jego wyroby. Branding to proces polegający na kreowaniu określonego wizerunku firmy i/lub jej wyrobów, czyli tworzeniu marki. 

BRIEF – dokument, w którym zleceniodawca przedstawia filozofię swojej marki, a także określa cele kampanii i oczekiwania względem copywritera. W briefie powinny się znaleźć informacje o grupie docelowej odbiorców tekstów (wiek, płeć, preferencje zakupowe itp.), dystrybucji tekstów (strona www, facebook, banery, artykuły sponsorowane w czasopiśmie itp.), budżecie, oczekiwaniach i wiele innych. Im więcej szczegółów znajdzie się briefie, tym większa szansa, że tekst będzie zgodny z oczekiwaniami klienta i atrakcyjny dla czytelników. 

CLAIM – wyraz, zbiór wyrazów lub zdanie charakteryzujące markę, oddające jej przesłanie, wyrażające pewną deklarację, obietnicę. Od hasła reklamowego odróżnia go to, że staje się integralną częścią marki na wiele lat i często zostaje przypisany do logo. Claim pozycjonuje markę na rynku, wspomaga jej wizerunek. Przykład: „Today, Tomorrow, Toyota.”, „Media Markt „Nie dla idiotów”.

CPC (cost per click) – współczynnik efektywności reklamy. CPC wyraża stosunek kosztów reklamy do liczby wykonanych działań internauty (np. kliknięć w link kierujący do strony reklamodawcy). 

CTR (click through rate) – współczynnik klikalności wyrażony w procentach. W marketingu internetowym można zmierzyć skuteczność niemalże każdej reklamy. CTR mierzy się na przykład w kampaniach e-mail marketingowych. Przykładowo wysyłamy 1000 e-maili reklamowych, do których dołączamy link do strony www. Jeżeli 500 osób kliknie w link i znajdzie się na tej stronie, CTR wyniesie 50%, czyli bardzo, bardzo dużo. 🙂

CTA (call to action) – wezwanie do działania, które umieszczamy na końcu każdego tekstu reklamowe. Typowym CTA są: kup teraz, zadzwoń teraz, odbierz rabat, zapisz się do newslettera. Call to action powinno być krótkie, zrozumiałe, stanowcze, ale nie nachalne. Powinno przybierać formę nakazu, polecenia, którego wykonanie przyniesie odbiorcy treści konkretne korzyści. 

CONTENT MARKETING – inaczej marketing treści, czyli tworzenie i dystrybuowanie treści, których celem jest komunikowanie się z potencjalnymi klientami, zachęcanie do poznania marki i kupowania jej produktów. W obrębie marketingu treści znajdują się nie tylko artykuły sponsorowane, ale również: teksty SEO, zdjęcia, filmy, posty w mediach społecznościowych, infografiki, a nawet memy. 

CONTENT – wszystkie widoczne elementy na stronie internetowej. Do contentu zalicza się zarówno teksty, jak i grafiki, zdjęcia czy filmy. Content jest jednym z najważniejszych elementów strony sprzedażowej. 

COPYWRITER – autor szeroko rozumianych tekstów wykorzystywanych do promocji firmy i jej produktów/usług. Pomysłodawca nazw firm, haseł reklamowych, scenariuszy reklam radiowych, telewizyjnych i internetowych.  

COOKIE – plik zapisywany na komputerze użytkownika, w którym przechowują się jego preferencje i inne informacje używane na odwiedzanych przez niego stronach.

CPM (cost per mille) – koszt dotarcia z reklamą do 1000 odbiorców. Przykład: 1000 osób zobaczyło reklamę naszej strony, a na co wydaliśmy 100zł. CPM wynosi 100zł. Wyświetlenie reklamy nie jest równoznaczne z kliknięciem w link czy podjęciem innego działania. 

CRM (customer relationship menagment) – koncepcja zarządzania polegająca na ukierunkowaniu wszystkich zasobów firmy na budowie trwałych i ścisłych związków z klientami, w których szczególnie zwraca się uwagę na ciągłą identyfikację potrzeb i oczekiwania klienta.

DEADLINE – termin ostateczny. Anglojęzyczny związek frazeologiczny brzmiący trochę jak żywcem wyjęty z westernów albo filmów sensacyjnych. Jeżeli klient mówi „przekroczyłaś deadline”, to, chyba wiecie co to oznacza?

 

DESCRIPTION – opis zawartości strony/tekstu widoczny z poziomu wyszukiwarki, pod adresem strony. Ułatwia pobieżną ocenę strony/tekstu bez konieczności wchodzenia na stronę, dlatego powinien być treściwy i atrakcyjny, tak by zachęcać do odwiedzenia strony. Description może być interpretowany przez Google, dlatego warto go napisać w taki sposób, by był przydatny dla internauty i zawierał odpowiednie słowa kluczowe. 

DOUBLE CONTENT – umieszczanie tych samych tekstów na różnych stronach. Identyczne treści powtarzające się na wielu stronach mogą być zindeksowane przez Google i interpretowane jako próba oszustwa, manipulacji wynikami w wyszukiwarce. 

E-COMMERCE – inaczej handel elektroniczny, najczęściej internetowy, ale nie tylko. Do e-commerce zaliczmy także sprzedaż telefoniczną czy telewizyjną (mango). Każdy handel, do którego wykorzystujemy urządzenia elektryczne. 

E-COMMUNITY – społeczność internetowa. Zbiorowość ludzi, którzy komunikują się i nawiązują relacje za pośrednictwem internetu. Do e-community zalicza się osoby udzielające się na forach, prowadzące dyskusje na blogach, korzystające z portali społecznościowych, aplikacji, a także blogerów czy dziennikarzy internetowych. 

FREELANCER – wolny strzelec. Osoba niezatrudniona w oparciu o umowę o pracę, pracująca zdalnie (poza siedzibą firmy), wykonująca prace dla zleceniodawców. Freelancer może być np.: copywriterem, grafikiem, programistą, webmasterem, artystą, budowlańcem. 

HASŁO REKLAMOWE (SLOGAN) – wyraz, zbiór wyrazów lub zdanie charakteryzujące firmę lub jej produkty. Hasło reklamowe może przewodzić jednej kampanii reklamowej albo może stać się integralną częścią marki i być wykorzystywane przez wiele lat. Wtedy hasło staje się claimem. Tak było w przypadku korporacji McDonalds, która hasło „I’m lovin’ it” dołączyła do swojego logo. Hasło reklamowe zostaje z marką krócej niż claim. Przykład hasła reklamowego: „Prawie robi wielką różnicę”.

HEADLINE – nagłówek, wyeksponowany tytuł tekstu. Zwięźle informuje o tematyce tekstu. Nagłówek jest jednym z najważniejszych elementów tekstu reklamowego, powinien być interesujący, zwracać uwagę czytelnika. 

INFOGRAFIKA – graficzna prezentacja informacji mająca na celu przedstawienie określonych procesów czy zjawisk. W infografikach zamieszcza się wykresy, tabele, diagramy, mapy, ilustracje. Infografika jest przydatna, gdy chcemy w przystępnej, wyróżniającej się i łatwej do zapamiętania formie przedstawić wyniki badań, ważne daty, pojęcia czy osiągnięcia. 

KONWERSJA– w marketingu wyrażony procentowo stopień skuteczności tekstu reklamowego. Inaczej transformacja odbiorcy reklamy w klienta. Konwersja przekazuje, jaki procent osób, do których dotarła reklama, stało się klientami albo wykonało pożądane działania (podanie e-maila, wypełnienie formularza kontaktowego itp.). Przykładowo reklama została wyświetlona 100 osobom, z czego 10 przeszło do sklepu i kupiło produkt. Konwersja wynosi 10%, i w większości kampanii jest to świetny wynik.

LEAD (1) – jest to cenna informacja dla marketera/firmy w postaci adresu e-mail, numeru telefonu, danych kontaktowych potencjalnego klienta, osoby, która może być zainteresowana kupnem produktu/usługi. Dane te zostały przekazane świadomie i dobrowolnie, na przykład podczas wypełniania formularza kontaktowego albo nieświadomie, na przykład podczas odwiedzenia strony czy polubienia profilu firmy na Facebooku. Lead to inaczej osoba, która może stać się klientem. Zanim to nastąpi, lead jest suchą informacją, cyferkami albo literkami. Może on nie mieć żadnej wartości, co dzieje się w przypadku, gdy internauta poda fałszywy numer telefonu albo nieużywany adres e-mail. 

LEAD (LID) (2)  – to także wstęp do tekstu, zazwyczaj odróżniający się od pozostałej treści (podkreślony, pogrubiony itp.). Lead streszcza lub hasłowo prezentuje dalszą treść wiadomości, powinien być interesujący, zachęcać do przeczytania całego tekstu. Lead może być streszczający, hasłowy, anegdotyczny, prognozujący, udramatyzowany, opisujący, komentujący itp. 

LEKKIE PIÓRO – związek frazeologiczny wyrażający umiejętność pisania przyjaznych w odbiorze tekstów, łatwość przelewania myśli „na papier”. Lekkim piórem określimy także wrodzony dar do pisania ciekawych tekstów. 

LOGO – symbol służący do identyfikacji firmy. 

NAMING – proces tworzenia nazw firm i produktów. 

NEOLOGIZM – nowy wyraz niemający znaczenia w danym języku. Nazwy firm albo produktów często są neologizmami. 

MARKETING – niejednoznaczne i różnie definiowane pojęcie. Najprostsza marketing definicja zaproponowana przez Grabarskiego brzmi: celowy sposób postępowania na rynku, oparty na zintegrowanym zbiorze instrumentów i działań oraz orientacji rynkowej. Kotler pisał, że definicję marketingu najlepiej oddaje to zdanie: zaspokajanie potrzeb, osiąganie zysku. 

MARKETING INTERNETOWY – jest to forma marketingu, w której osiąganie przyjętych celów realizuje się z wykorzystaniem mediów internetowych. 

METADANE – dane o danych, opis zawartości strony www. Metadane ułatwiają Google porządkowanie zasobów internetu, właścicielowi strony zarządzanie treścią,  a internaucie, użytkownikowi wyszukiwarki i potencjalnemu klientowi przeglądanie, wyszukiwanie, identyfikację i szybką ocenę informacji. Zobaczcie tu>>>jak za darmo pozycjonować stronę?. Tworzenie metadanych jest rekomendowane przez Google. 

E-MAILING – dystrybucja reklam za pośrednictwem poczty e-mail. 

OKSYMORON – zestawienie wyrazów o przeciwstawnych znaczeniach. Przykład: dobry złodziej tekstów.  

OP (open rate) – procentowo wyrażony stosunek wiadomości przeczytanych/otwartych do wiadomości wysłanych. Najczęściej wykorzystywany do oceny skuteczności kampanii e-mail marketingowych. Wysyłamy 1000 e-maili, z czego 100 otwiera wiadomości. 100:1000 x 100%=10%.  Open rate wynosi 10%. 

OPIS PRODUKTU – to opis produktu. Może być oficjalny, nużący i beznamiętny, przedstawiający kolor, kształt, rozmiar, cenę produktu, a także ekspresyjny, atrakcyjny i zachęcający do kupna. Copywriter wie, jak opisać produkt, by wywołać jego pożądanie. 

OPTYMALIZACJA – Patrz: SEO

PPA (pay per acquisition) – forma rozliczania płatności za emisję reklamy, w której reklamodawca płaci za wykonanie określonego działania, na przykład zakupu towaru. 

PPC (pay per click) – forma rozliczania płatności za emisję reklamy, w której reklamodawca płaci za każde działanie internauty polegające na przejściu (kliknięciu) na jego stronę. 

PODCAST –  internetowa publikacja dźwiękowa z zastosowaniem technologii RSS. Podcast to nowoczesna forma audycji radiowej, albo bardziej blog audio. 

POZYCJONOWANIE – działania polegające na manipulacji wynikami w wyszukiwarce. Pozycjonowanie rozumiane jako sztuczne zawyżanie pozycji stron niedozwolonymi metodami jest oficjalnie zakazane przez Google. Patrz: SEO

PLEONAZM – masło maślane. Błąd logiczno-językowy polegający na zestawieniu w wypowiedzi wyrazów o tym samym znaczeniu. Przykłady: tylko i wyłącznie, pełny komplet, tworzyć utwór, kontynuujmy dalej. 

PR (public relations) – działania mające na celu budowanie pozytywnego wizerunku organizacji, marki czy osoby (np. blogera, aktora, dziennikarza), a także forma podtrzymywania relacji  pomiędzy klientami a markami/blogerami/celebrytami/itp.W dobie internetu pozytywny wizerunek można równie szybko zyskać, co stracić. 

PRECEL – prosty tekst tematyczny tworzony z myślą o pozycjonowaniu danej strony, publikowany na stronie typu Presell Page. Precel musi być unikalny i napisany zgodnie z zasadami SEO, a także zawierać wybrane słowa kluczowe i link kierujący do pozycjonowanej strony. Jest to tekst najniższej jakości, niemający żadnej wartości merytorycznej, napisany tylko po to, by wykorzystać go do podnoszenia pozycji strony docelowej w wyszukiwarce. 

PLAGIAT TEKSTÓW – kradzież. Skopiowanie cudzych tekstów i opublikowanie ich na swojej stronie/blogu bez podania autora (plagiat ukryty) albo, co gorsze, opublikowanie cudzych tekstów i opatrzeniu ich swoim nazwiskiem (plagiat jawny). Splagiatować można nie tylko tekst na stronie, ale także grafikę, utwór muzyczny, projekt domu, projekt ubrania, pracę naukową, a nawet pomysł. Często trudno odróżnić (i udowodnić) naśladownictwo i inspirację od plagiatu. 

PLUGIN – wtyczka, rozszerzenie programu komputerowego, systemu internetowego (np. WordPress) zwiększające jego możliwości, poprawiające funkcjonalność.  

REKLAMA – niby oczywiste, ale warto przypomnieć, że jest to każda odpłatna forma prezentacji produktów/usług przez daną organizację. Celem reklamy jest doprowadzenie do transakcji kupna-sprzedaży. Istnieje wiele metod sprawdzania skuteczności sprzedaży. Copywriter „internetowy” może dowiedzieć się, czy jego teksty reklamowe są skuteczne, na przykład obserwując CTR albo OP. W zależności od tego, w jakim stopniu firma albo produkt są znane odbiorcom, tworzy się reklamy: wprowadzające, utrwalające oraz przypominające. W zależności od wykorzystywanego medium, reklamy mogą być: internetowe, telewizyjne, radiowe, gazetowe czy outdoorowe (zewnętrzne, na przykład banery, ulotki, naklejki na autach, szyldy przed sklepami). Dziś na znaczeniu zyskuje reklama internetowa, jeszcze kilkanaście lat temu firmy inwestowały przede wszystkim w reklamy w prasie, radio i telewizji.

REDAKTOR SERWISU INTERNETOWEGO – najczęściej tak określa się osobę zajmującą się przygotowaniem i publikacją tekstów rozpowszechnianych za pośrednictwem internetu. Inne określenie: dziennikarz internetowy. 

REMARKETING – działania umożliwiające reklamodawcom dotarcie do osób, które wcześniej odwiedziły określoną witrynę. Dzięki temu można wyświetlać reklamy tym osobom, kiedy odwiedzają strony o konkretnej tematyce, poszukują określonych produktów itp. 

REPORTAŻ –  gatunek dziennikarski występujący w prasie, radiu, telewizji i internecie, którego podstawowym zadaniem jest ukazanie rzeczywistości za pośrednictwem reportera.

RESEARCH – badanie, wyszukiwanie informacji niezbędnych do napisania tekstu. 

ROI (return on investment) – zwrot z inwestycji, a w naszym przypadku zwrot z inwestycji w reklamę. Zazwyczaj procentowo wyrażony stosunek zysków z reklamy do nakładów finansowych poniesionych na reklamę. Istnieje wiele metod obliczania ROI. Wraz z rozwojem e-marketingu firmy w końcu zaczęły realnie mierzyć, czy wydatki poniesione na działania marketingowe nie poszły na marne. Jeżeli wydaliśmy 500 zł na reklamę, która przyniosła na zysku 100 zł (100 zł – 500 zł): 500 zł = -80%, czyli wtopiliśmy pieniądze, które nie przyniosły zysku, a straty. Dobrym wynikiem jest osiągniecie rentowności na poziomie 50%, co oznacza, że nie tylko zwróciły się nam koszty reklamy, ale także osiągnęliśmy zysk. Rentowność na poziomie 100% jest bardzo dobrym wynikiem. W niektórych przypadkach i ROI na poziomie 0 % będzie satysfakcjonujące, bo oznacza to, że choć  reklama nie zwiększyła znacząco zysków, to nie przyniosła też strat finansowych. Rentowności reklamy nie należy mylić z rentownością sprzedaży czy rentownością przedsiębiorstwa. 

SEO (search engine optimization) –  optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarki, wszelkie działania zmierzające do tego, by podnosić widoczność strony internetowej w wyszukiwarkach (w Polsce głównie w Google). Optymalizacja polega na dostosowaniu strony do wytycznych wyszukiwarki. SEO jest częścią szerszego pojęcia SEM, czyli marketingu w wyszukiwarkach. Należy pamiętać, że optymalizacja strony jest dozwolona przez Google, ale już pozycjonowanie, czyli manipulacja wynikami na przykład poprzez tworzenie farm linków, jest zabronione. W przypadku gdy Google wykryje, że do strony prowadzą nienaturalne linki, albo stosuje się inne „zakazane” praktyki SEO, nakłada na stronę filtr (obniżenie pozycji) albo bana (całkowicie usunięcie z wyszukiwarki). 

SEO COPYWRITER – autor tekstów tworzonych z myślą o pozycjonowaniu stron. SEO copywriter pisze precle, teksty zapleczowe, opisy produktów, teksty na blogi i inne teksty zgodne z zasadami SEO. Czasami określany jest copywrierem internetowym.  

SŁOWO KLUCZOWE (WYRAZ KLUCZOWY, FRAZA KLUCZOWA, KEYWORD) – wyraz albo zbiór wyrazów charakteryzujący informację tekstową, tematykę strony internetowej albo jej fragment. Słowo kluczowe ułatwia komunikację na linii: strona www-wyszukiwarka-internauta. Są to te słowa, która wpisują internauci w wyszukiwarce poszukując produktów, usług czy odpowiedzi na nurtujące ich pytania. U mnie słowa klucze to na przykład: copywriter, content marketing, pisanie tekstów. Dobór słów kluczowych i systematyczne umieszczanie ich w tekstach i tagach ma znaczenie w pozycjonowaniu. 

SM (social media) – tak, wiem, że trudno dziś spotkać człowieka, które nie zna Facebooka. Rozwój mediów społecznościowych jest dziś tak dynamiczny, że praktycznie każdego dnia dowiaduję się o istnieniu nowych kanałów do budowania wizerunku i prowadzenia komunikacji z odbiorcami/fanami/czytelnikami/klientami. Obok Facebooka, Twittera, Instagramu, Snapchata, istnieją także inne liczące się kanały: Vine, Wykop, G+, Pinterest, LinkedIn. Na wiele kanałów moda szybko przychodzi i szybko odchodzi. Podejrzewam, że tak właśnie będzie ze Snapchatem. Może też być w przypadku Facebooka, ale póki co firma ma niesamowicie skuteczny model biznesowy i bańka będzie puchnąć, a FB osiągać niewyobrażalne zyski. Przypomnijmy, że kiedyś nikt też nie wróżył upadku Myspace, który swego czasu był liderem wśród mediów społecznościowych. Nie zapominajmy także o blogach i forach, które skupiają tysiące internautów i które także zaliczają się do mediów społecznościowych. Wykazując się kreatywnością,  social media można wykorzystywać do prowadzenia efektywnych i całkiem bezpłatnych kampanii reklamowych. 

STRATEGIA – zaplanowane działania zmierzające do realizacji określonego celu, na przykład zwiększenia sprzedaży czy poprawienia wizerunku marki. Bez strategi nie ma efektywnego biznesu. 

SUBHEADING – śródtytuł, tytuł wewnętrzny. Stosowany do dzielenia tekstu na mniejsze bloki tematyczne. Śródtytuł organizuje tekst, sygnalizuje czytelnika o nowej linii tematycznej. 

SWOT analiza – charakterystyka mocnych i słabych stron, szans i zagrożeń przedsiębiorstwa, których znajomość jest przydatna podczas tworzenia strategii marketingowych. 

TAG – znacznik, słowo charakteryzujące informację tekstową, ułatwiające klasyfikowanie i porządkowanie treści na stronie. Tag to na przykład widoczna dla internauty nazwa kategorii na stronie, która jest interpretowana przez Google.  Często tag jest jednocześnie słowem kluczowym. 

TAUTOLOGIA – konstrukcja językowa, w której poszczególne wyrazy powtarzają swoje znaczenie. Przykład: źródło i geneza. Tautologia dotyczy szerszych struktur (zdań całych wypowiedzi) językowych niż pleonazm. 

TEKST ZAPLECZOWY – prosty tekst tematyczny pisany z myślą o podniesieniu pozycji strony opublikowany na tzw. zapleczu (najczęściej blogu) zwierający link kierujący do pozycjonowanej strony. Tekst zapleczowy powinien być napisany zgodnie z zasadami SEO, musi być poprawny gramatycznie i stylistycznie oraz unikalny. Rzadko ma jakąś wartość merytoryczną, nie jest pisany dla czytelnika. 

TEKST SEO – każdy tekst tematyczny pisany zgodnie z zasadami SEO, z myślą o poprawieniu widoczności strony w wyszukiwarce. Do tekstów SEO zalicza się zarówno precle, teksty zapleczowe, jak i opisy produktów czy wartościowe teksty na blogi. 

TITLE – tytuł strony, element zaliczający się do metadanych charakteryzujący tematykę strony/tekstu, widoczny z poziomu wyszukiwarki. Title potrafi być zinterpretowany przez Google, dlatego może wspomóc pozycjonowanie strony. Warto zawrzeć w nim słowo kluczowe.

WEBMASTER – osoba zajmująca się tworzeniem, rozbudową i obsługą stron internetowych. Webmaster powinien być elastyczny, wszechstronny i wielozadaniowy, gdyż często musi się wykazywać rozległą wiedzą w zakresie obsługi programów graficznych, edycji tekstów, pozycjonowania, optymalizacji, administrowania stron www, a także programowania. 

WEBDESIGNER – specjalista zajmujący się tworzeniem szat graficznych na strony www. Dba o atrakcyjność wizualną strony oraz wygodę w użytkowaniu interfejsu. 

WORDPRESS – darmowy system zarządzania treścią wykorzystywany do tworzenia blogów i stron internetowych.

WYWIAD – rozmowa dwóch lub więcej osób, której celem jest uzyskanie informacji lub poznanie opinii. Wywiad prowadzi się zazwyczaj w celu opublikowania go w wybranym medium – w prasie, na blogu czy stronie internetowej. 

VLOG – wideo blog. Rodzaj bloga, w którym autor (vloger) prezentuje swoje przemyślenia lub życie codzienne w filmach regularnie publikowanych w internecie, na przykład za pośrednictwem YouTube. 

ZBS – znaki bez spacji. Przykład: tekst ma 1000 ZBS.

ZZS – znaki ze spacją. Przykład: tekst ma 5000 ZZS.

Drodzy copywriterzy, mam do was pytanie:

Co jeszcze mogę dopisać do tego słowniczka? Podpowiecie? 

To pisałam ja 😉

Joanna Szymańska
Joanna Szymańska
Jestem freelancerką, przede wszystkim copywriterką, czyli specjalistką od tekstów sprzedażowych. I właśnie tym się zajmuję na co dzień. Dostarczam treści, dzięki którym marki, witryny, produkty stają się atrakcyjniejsze i bliższe człowiekowi. Na blogu zdradzam kulisy mojej pracy, czyli po kolei wymieniam + 100 różnych błędów i porażek, które popełniłam w ciągu 6 lat bycia freelancerką. Chcesz, żebym coś dla ciebie napisała? To kliknij w zakładkę "kontakt". Przekonasz się, jak fajnie się ze mną współpracuje. 🙂
A wiesz, kiedy Cię będę naprawdę lubiła? Gdy napiszesz mi w komentarzu, co myślisz o moim artykule. Zatem - nie krępuj się!

Back to top