copywriter

Skąd copywriter powinien czerpać informacje do tekstów? Dobry research to podstawa!

Dziś wytłumaczę wam:

✔ Dlaczego copywriter nie powinien pisać tekstów na strony www korzystając z tekstów publikowanych na innych stronach.

✔  Jak szybko i za darmo wyszukiwać wartościowe informacje.

✔ Co zrobić, by zleceniodawcy byli pod wrażeniem jakości waszych tekstów.

Otrzymujecie zlecenie napisania tekstów o finansach. Pierwszym krokiem, który podejmujecie, jest oczywiście wyszukanie informacji. Wpisujecie zatem w wyszukiwarce „finanse” i wyświetlają się dziesiątki artykułów na blogach i portalach branżowych. Tu skubniecie jakieś zdanie, tu coś zmienicie i gotowe. Macie piękny tekst. I owszem, być może będzie to tekst ciekawy i poprawny, ale… w zasadzie będzie też skopiowany. Będzie połączeniem innych tekstów, czyli nie będzie wnosił niczego nowego dla czytelnika. Po co ktoś miałby czytać wasze teksty, skoro na innych stronach opisano to samo, tylko innymi słowami? Właśnie. 

Powiecie, że skądś trzeba czerpać informacje i tu się zgadzam. Kiedyś popełniałam ten rażący błąd i pisząc teksty na blogi opierałam się na innych tekstach… na blogach. Szybko zrozumiałam, że nie tędy droga. Jeżeli chcesz, by klienci cenili waszą pracę i wracali z kolejnymi zleceniami – zmieńcie zasady. 

Copywriterzy – szukajcie!

Oczywiście, na co dzień korzystam również z takich źródeł jak Wikipedia, o czym pisałam tu>>>Czy Wikipedia jest źródłem, z którego powinien korzystać copywriter?

Przy pisaniu bardziej specjalistycznych tekstów, zamiast czerpać wiedzę z Wikipedii i innych blogów, wyszukajcie informacje ze sprawdzonych źródeł „pierwszego kontaktu”, do których zalicza się:

  1. Artykuły naukowe i branżowe.
  2. Książki (wydane przez wydawnictwa, z autorem, rokiem wydania i numerem ISBN). 

Wydawałoby się wyszukanie takich publikacji, jest trudne. Pozostaje tylko biblioteka lub księgarnia. Nic bardziej mylnego. Już tak się nauczyłam, że za wiarygodne źródła uznaję głównie teksty zapisane w formacie pdf, które mogę ściągnąć na dysk. Najprościej wyszukiwać „poważne” wyczerpujące zagadnienie teksty, wpisując: „temat pdf”.

6 metod copywritera na wyszukiwanie rzetelnej wiedzy

Copywriter musi się mierzyć z różnymi tematami. jednym z popularniejszych zagadnień są dziś finanse. I teraz, wpiszcie w wyszukiwarkę”finanse” i zobaczcie, co się wyświetli. Głównie same strony internetowe, na których możliwe że znajdziecie przydatne informacje, ale już z całą pewnością powielone x razy na innych portalach i blogach. A przecież redaktorzy serwisów informacyjnych też mają swoje źródła. Czyli nie są to teksty „pierwszej  świeżości”. 

copywriter 

Następnie wpiszcie w wyszukiwarkę: „finanse pdf” i zobaczcie, co się wyświetli. Głównie linki do publikacji naukowych i poważnych instytucji. Uczelnie udostępniają ogrom publikacji i to całkowicie za darmo. Otrzymujecie niewyczerpane źródło pewnej wiedzy. 

copywriter Widzicie różnicę? 😉

Możecie także wpisać: „finanse gov”. Co jak co, ale na stronie Ministerstwa Finansów z pewnością znajdziecie multum przydatnej wiedzy. 

copywriter

Jeszcze inna metoda wyszukiwania informacji: „finanse gus pdf”. 

 

copywriter

 

Można także poszukać wydawnictw publikujących czasopisma finansowe. Jednym z takich czasopism jest Gazeta Finansowa, gdzie swoje teksty publikują znani polscy ekonomiści. Wpisuję zatem „Gazeta Finansowa artykuły pdf” albo po prostu „Gazeta Finansowa” i uzyskuję dostęp do artykułów o finansach. 

copywriter research

Wyszukiwanie tanich książek w wersji online także jest proste. I nie mam tu na myśli chomikuj.pl. 🙂 Wystarczy że zajrzycie na strony: www.ibuk.pl oraz www.myibuk.pl. Na tych stronach można za kilka złotych (4-8 zł) wypożyczyć książkę w wersji online na 24 godziny. Jeden dzień wystarczy, by zaczerpnąć ważnych informacji. Można także wykupić abonament i wypożyczać więcej książek. Jest to wprawdzie rozwiązanie płatne, ale wydatek rzędu kilku złotych nie jest dużym obciążeniem, jeżeli pisze się tekst wart na przykład 200-250 zł. 

Pomyślcie sobie: co za różnica, czy sparafrazujecie tekst z jakiegoś tam bloga czy strony Politechniki Warszawskiej? Pracy będzie tyle samo, a jednak efekt jakby inny. Lepszy. Nie wiecie, skąd autor artykułu na blog czerpał informacje, a tu macie pewność, że tekst został opracowany przez specjalistę, a przez to jest wiarygodny. Taka mała uwaga, koniecznie zwracajcie uwagę na daty publikacji, gdyż na przykład w kwestiach prawnych czy finansowych bardzo szybko wszystko się zmienia i dane z 2010 roku mogą być już niekatulane. 

Kiedyś miałam problem z wyszukaniem informacji do tekstów o bhp, a konkretniej o certyfikatach OHSAS. Temat był trudny. Docierałam głównie do tekstów na stronach firm udzielających certyfikaty, a to było dla mnie za mało. Pomyślałam sobie, że najrozsądniej będzie, gdy zapytam ekspertów w tej dziedzinie. Udałam się zatem na forum GoldenLine i w dziale „certyfikaty jakości” zapytałam, gdzie mogę szukać potrzebnych mi informacji. Dwóch miłych panów od razu udzieliło mi odpowiedzi. Jeden nawet do mnie zadzwonił i wszystko mi wytłumaczył. 😉 

Do każdego tekstu dołączajcie spis źródeł, z których korzystaliście Dzięki temu klienci będą wiedzieli, skąd czerpaliście informacje. Podkreślicie swój profesjonalizm.

Pamiętajcie, że sprawny copywriter freelancer powinien wiedzieć, jak szybko wyszukiwać sprawdzone informacje. A w internecie jest dziś naprawdę w s z y s t k o. 

A skąd wy czerpiecie informacje do tekstów? Macie jakieś sekretne techniki wyszukiwania źródeł, o których warto napisać? Wpiszcie w komentarzu!  🙂

Lubię to: