Jak reklamy zniszczyły Amerykanom życie

Newsweek pisze, że otyłość każdego roku zabija 400 000 Amerykanów. W Ameryce wzrasta liczba osób ekstremalnie otyłych, czyli ważących powyżej 150 kg. Ameryka walczy z otyłością…

Niegdyś znany amerykański restaurator powiedział, że McDonald’s zniszczył w USA tradycję i kulturę jedzenia. Dziś ten sam McDonald’s Corporation szczyci się, że do zestawów dla dzieci dołącza jabłka i inne zdrowe przekąski. Serio? Cóż za dobroć z jego strony. Jak ta firma dba o te małe dzieciaczki, które frytki i colę zagryzają smacznymi wypolerowanymi jabłuszkami, w których jest więcej pestycydów niż witamin. Oczywiście winą za zepsucie zdrowia i życia potomkom kolonistów nie powinno się obarczać wyłącznie panów od hamburgerów. To nie tylko ich wina, że Amerykanie pokochali fast foody i najgorsze z możliwych produktów żywnościowych. Komu by się chciało gotować zupę, kiedy wystarczą 2 minuty, by wsadzić puszkę do mikrofalówki i dać dziecku na obiad gorący posiłek. Nawet talerza nie trzeba wyciągać. Traaaaach! Mija kilkadziesiąt lat i młoda gospodyni domowa nawet nie przypuszcza, że zupę można ugotować na warzywach. Yyyyy. Tak to się chyba gotowało w Europie w XIX wieku.

 

Więc kto jest temu wszystkiemu winien? Oczywiście agencje reklamowe i copywriterzy! 😉 

Z drugiej strony, czy to ich wina, że odbiorcy traktowali i wciąż traktują fikcyjne postacie z reklam, filmów, serialów jakby były realnymi osobami? Wydaje się wam, że ludzie odróżniają reklamy od rzeczywistości? Że wiedzą, co to jest fikcja i czują, kiedy są oszukiwani przez media? To jesteście w wielkim błędzie. 

  • W latach 90. siedemnastoletni Demetrick James Walker zamordował swojego szesnastoletniego kolegę, bo chciał dostać jego buty Nike Jordan, na które nie było go stać. Buty motywem zbrodni? Ale za to jakie buty!
  • Wielokrotnie powtarzane na przestrzeni lat badania dowodzą, że ludzie traktują media (telewizję, radio, dziś także internet) jako zwierciadło rzeczywistości. Oglądając film lub reklamę mają wrażenie, że obcują z czymś prawdziwym. Nie dziwmy się więc, że fani Klanu pytają się Tomasza Stockingera (który gra lekarza), co radzi na takie i takie dolegliwości. 
  • Ludzie, którzy mało podróżują, spędzają większość czasu przed telewizorem i ogólnie mają małą wiedzę o świecie, bezrefleksyjnie traktują obrazy medialne. Uważają, że to co widzą i słyszą w telewizji jest prawdą. Dokładnie tacy byli Amerykanie od połowy XX wieku – zapatrzeni w telewizję (odkrycie wieku) i reklamy telewizyjne. Content marketing level ekspert. 

  44444444444444444444444

Wzmianka o morderstwie szesnastolatka w The Victoria Advocate, 1990.

 

Uwielbiam amerykańskie reklamy „retro”. Wiecie, takie z lat 40., 50., 60. itd. Mają klimat. Niektóre prezentują się też całkiem zabawnie, inne wręcz przerażająco. A co najważniejsze stare reklamy wiele mówią o tym, jaki styl życia był promowany w przeszłości. Dziś wiadomo, wszyscy są piękni, młodzi, bez zmarszczek i superpłaskimi brzuchami. A jak wyglądały amerykańskie reklamy w przeszłości? Określiłabym je parodiami „american life style”, czy jakoś tak. Zresztą sami zobaczcie. Ech, te kultowe teksty do reklam…

Piwo korzenne najlepszy napój dla dziecka. Woda gazowana z cukrem. Zdrowa, wiadomo. 

 

stare reklamy

Puszeczki, puszeczki. Wszystko z puszeczki. Hmm. Jakie pyszne i zdrowe. Bawcie się jedzeniem kowboje. Szef kuchni poleca. Pyszny obiad w minutę. 

stare reklamy 1images (1)stare reklamy 2images (2)66fa6f2592b595c68662ca673eb0b9b9925c9b39516b7a938015116af6d77bd11Creepy

a92212b88709a4a0ffa75e33bbe000cb

 

Amerykańskie śniadanie bez krzepiącego i dodającego energii syropu klonowego? Przecież to naturalne źródło cukru. W zasadzie tylko cukru.

d0cd79539f5c2f6f075ed5ace5495beadc6ac6f6bcf0781e97cd9ab5c4a1435asyropd2c9382e59085e758b647e3750e909ec

Paróweczki i kiełbaski dla każdego. Wyśmienite danie na rodzinne spotkania. Po nocach mi się śnią…

 f31a9c7fbf7004b2ac20dddbbbd40eed

ca160119e35b06463d79514b8154653e76b4e3c9bdb5613b21ba9104f80e00cce937464b4a867e51e1d39b40fb39097f

Pączusie z witaminami. B1!

 

55

  I  oczywiście  słodkości. By dzieci rosły zdrowe, silne i muskularne! 

Nie mam pretensji, że komuś wmawiało się, że cukierki i czekoladki są pyszne. Bo są. Ale przekonywać, że są także zdrowe, bo dostarczają energii? 

     candy-craving-mars-ad      

sugar-kids-1950s158274fbae4fd3f0c13e217245ae67f5  candy-muscles-mars-bar candy-craving-mars-ad candy-in-cellophane

I moje ulubione. Great fun in McDonald’s. Proteinki, proteinki. Naprawdę dobre. Tylko 15 centów. WOW. Wszyscy kochają MACA. 

4670490261_38b05512269000c33bb614ae23c9902f60c16a7ff8

https://www.youtube.com/watch?v=etmC6tPaHSo     Swoją drogą, zauważyliście, że niegdyś w USA bardzo modny był rudy kolor włosów u dzieci? 😉 Zastanawiacie się, czemu w większości reklam pojawiają się głównie dzieci? Od wielu lat dominuje pogląd, że reklamy, w których występują dzieci, zwierzęta i atrakcyjne kobiety są skuteczniejsze od reklam, w których ich nie ma.   

A tak to wygląda po latach

Te wszystkie słodkości i pyszności miały być źródłem szczęścia. Radosne spotkania przy stołach zastawionych parówkami. Reklamy z uśmiechniętymi dzieciaczkami pochłaniającymi tony cukierków i hektolitry syropu klonowego. Dlaczego w to wszystko wierzyli? Czy wyszło im to na dobre? Odpowiedz jest znana. 

Jeśli zastanawiacie się, jak po latach wyglądają dzieci, które niegdyś były gwiazdami reklam, to zobaczcie poniższe zdjęcia. Urocze i wiecznie głodne. 

2C61BF2C00000578-3235901-image-a-15_14424091221942C61BF6900000578-3235901-image-a-16_1442409122196FatKids.311155840_std2C61BF9200000578-3235901-image-a-26_1442409310198

Czy tylko ja mam wrażenie, że Ameryka jakoś się zmieniła przez te 40 lat? Gdzie ci radości ludzie z reklam? 

images

Ach te dzisiejsze wymowne kampanie społeczne uświadamiające, że Amerykanie puchną i puchną na potęgę. Ale jak to? To cukier jest zły? A nie jest przypadkiem świetnym źródłem energii?  Za późno drodzy państwo, za późno. 

mayor-bloomberg-defends-anti-obesity-ads-and-then-orders-chicken-soup-and-popcorn

Kampanie społeczne naprawdę nic nie zmienią, nie pomogą Ameryce, bowiem ich skuteczność jest minimalna, ale o tym napiszę wam innym razem. 

league_-_pilot_aotw-750x1116

sugar bites logo

this-shocking-anti-childhood-obesity-campaign-is-stirring-national-controversy

Widzicie te subtelne różnice pomiędzy starymi reklamami a współczesnymi? To wcale nie jest zabawne, a wręcz przerażające. Wystarczyło zaledwie pół wieku, by przekonać Amerykanów do zalet wygodnickiego stylu życia promowanego w reklamach. Teraz różne organizacje rządowe i pozarządowe wydają krocie na reklamy, które mają ich przekonać, że to, czym ich karmiono przez ostatnie lata, to zło wcielone. No cóż, nie będzie tak łatwo. Niegdyś copywriter miał przekonać ludzi, żeby jedli, dziś musi zrobić wszystko, by przestali jeść. 

 
**** Zdjęcia pochodzą z: www.boredpanda.com, www.waitbutwhy.com, www.weburbanist.com, www.strong4life.com, www.huffingtonpost.com.

 

Lubię to: