👉Copywriterze, dlaczego musisz mie膰 sw贸j cennik i jak go masz ustali膰?
Poprzedni post Nast臋pny post

Mam takie marzenie. By copywriterzy byli jednymi z najlepiej op艂acanymi specjalistami w bran偶y marketingowej. Albo chocia偶 lepiej op艂acanymi ni偶 obecnie. Wy te偶? 

Z pewno艣ci膮 wszyscy chcieliby艣my dobrze zarabia膰 na sprzedawaniu swoich us艂ug copywriterskich. Jedn膮 z przyczyn, dla kt贸rych przyzwoite p艂ace pozostaj膮 w naszej w sferze marze艅, to brak uczciwego cennika copywritera. Mniejsze znaczenie ma to, czy ten cennik zostanie upubliczniony, czy mo偶e b臋dzie przesy艂any indywidualnie ka偶demu klientowi. Ale trzeba go mie膰. A Jak ustali膰 cennik us艂ug? O tym poni偶ej. 馃槈 

 

Czy s艂yszeli艣cie kiedy艣 o takiej sytuacji, 偶e pani prosi fachowca o wycen臋 np. mebli na wymiar, a ten pyta si臋 ” a ile mo偶e pani da膰?”. No nie. Bo ci fachowcy maj膮 swoje cenniki. R贸偶ne. Ale maj膮. Wy, jako fachowcy w dziedzinie copywritingu te偶 musicie mie膰 cenniki. Nie pracujecie na etat za okre艣lon膮 p艂ac臋, ale prowadzicie dzia艂alno艣膰. I to wy ustalacie ceny za us艂ugi. 

 

Dlaczego posiadanie cennika copywritera jest takie wa偶ne?

 

1.Poniewa偶 jego brak sprawia, 偶e zani偶a si臋 warto艣膰 swojej pracy. Czyli zarabia mniej, ni偶 powinno. 

Kiedy zaczyna艂am pracowa膰 jako copywriter, kompletnie nie wiedzia艂am jak wycenia膰 swoje us艂ugi. Gdy mia艂am ustali膰 cen臋 jakiego艣 tekstu, robi艂am co艣 absurdalnego, mianowicie sugerowa艂am si臋 propozycjami innych wykonawc贸w na takich portalach jak Oferia lub Zlecenia przez net. W贸wczas stawki rz臋du 10 z艂 za tekst na blog czy 5 z艂 za opis produkt贸w by艂y dla mnie norm膮. Wr臋cz kr臋powa艂am si臋 zaproponowa膰 wi臋cej, zwa偶ywszy, 偶e widzia艂am o wiele ta艅sze oferty i wci膮偶 wydawa艂o mi si臋, 偶e nie mam jeszcze takiego do艣wiadczenia, by si臋 ceni膰 wy偶ej. Z czasem zrozumia艂am, 偶e to g艂贸wnie ode mnie zale偶y, jak b臋d臋 wycenia膰 swoj膮 prac臋. Im mniej, tym gorzej dla mnie i moich klient贸w. 

2.Oszcz臋dza si臋 czas. 

Gdy ma si臋 z g贸ry przewidziane wide艂ki cenowe dla konkretnych prac, wycena nast臋puje b艂yskawicznie. W innej sytuacji, za ka偶dym razem cz艂owiek zastanawia si臋, czy poda膰 200 czy 500 z艂. Bez sensu. 

 

Pierwsze zasady:

Nigdy nie konkurujcie cenami z innymi copywriterami, tylko pracujcie w oparciu o w艂asn膮 wycen臋 waszej pracy. To wy wiecie, ile czasu i wysi艂ku wk艂adacie w ka偶dy projekt. 

Nigdy nie my艣lcie, 偶e macie za wysokie ceny i dlatego brakuje wam klient贸w. Bowiem przyczyna z ca艂膮 pewno艣ci膮 le偶y gdzie indziej. Na przyk艂ad w kiepskiej promocji. 

Spraw臋 wyceny komplikuje fakt, 偶e r贸偶norodno艣膰 cen copywriter贸w jest tak wielka, 偶e nie mo偶na mie膰 偶adnego odniesienia. Pozostaje samemu zdecydowa膰, ile jest warta taka i taka us艂uga. 

Gdy nie ma si臋 cennika, doprowadza si臋 do sytuacji, 偶e albo to zleceniodawcy dyktuj膮 ceny, albo 艣wieci si臋 przed nimi oczami i rzuca przypadkowe, nieprzemy艣lane kwoty, kompletnie niemaj膮ce odzwierciedlenia w realnej warto艣ci pracy. To zale偶y, z jakimi klientami mamy si臋 akurat do czynienia. A dziel臋 ich umownie na kilka kategorii. 

  • Do pierwszej zaliczam tych, kt贸rzy nie wiedz膮, ile jest warta praca copywritera. Bo na przyk艂ad nigdy nie korzystali z takich us艂ug.  Cho膰 oczywiste, chcieliby otrzyma膰 dobr膮 us艂ug臋 w jak najkorzystniejszej cenie. Klienci maj膮 pe艂ne prawo nie wiedzie膰, ile kosztuj膮 teksty. To musi wiedzie膰 copywriter. Z regu艂y zleceniodawcy prosz膮 kilku wykonawc贸w o wyceny, co pozwala im si臋 lepiej zorientowa膰. I wtedy ci biedni ludzie otrzymuj膮 propozycje, kt贸re mog膮 si臋 od siebie mocno r贸偶ni膰. Cz臋sto dochodzi do sytuacji, 偶e jeden copywriter wyceni zlecenie na 50 z艂, a inny za t臋 sam膮 prac臋 za偶膮da 1000 z艂. Te najmniejsze kwoty z regu艂y pochodz膮 od copywriter贸w bez cennik贸w, copywriter贸w niepewnych warto艣ci swoich us艂ug, pocz膮tkuj膮cych copywriter贸w sugeruj膮cych si臋 cenami na Oferii lub copywriter贸w-szale艅c贸w, kt贸rzy nigdy dobrze nie skalkulowali op艂acalno艣ci swoich dzia艂alno艣ci. Do pewnego czasu by艂am nimi wszystkimi. 

 

  • W drugiej grupie znajduj膮 si臋 zleceniodawcy, kt贸rzy 偶eruj膮 na nieuregulowanym rynku pracy zdalnej. Wiedz膮, 偶e dla masy niedo艣wiadczonych copywriter贸w 30 z艂 za 1000 znak贸w to horrendalnie wysoka p艂aca. Rzadko pytaj膮 o ceny, bo raczej z g贸ry pisz膮, 偶e maj膮 propozycj臋 zlecenia p艂atnego tyle i tyle. Copywriterzy bez cennik贸w z regu艂y zgadzaj膮 si臋 na wszystkie propozycje, bo przecie偶 nie wiedz膮, ile jest warta ich praca. 5 z艂 za tekst? Pewnie. 10 z艂? Super. 

 

  • Trzecia grupa klient贸w mie艣ci tych, dla kt贸rych zawsze jest za drogo. Copywriter bez cennika zawsze im ulegnie. Pani, o matko, czy ja dobrze s艂ysz臋, 150 z艂? No chyba pani 偶artuje, mog臋 da膰 50 z艂, zgoda? No zgoda. 

 

  • Czwarta grupa klient贸w to, ci kt贸rzy wiedz膮, 偶e us艂uga copywritingu ma swoj膮 warto艣膰. Gdy s艂ysz膮, 偶e kto艣 proponuje nisk膮 kwot臋, od razu zapala im si臋 lampka ostrzegawcza “dlaczego tak ma艂o, czy w tej cenie dostan臋 co艣 dobrego?”. Kiedy艣, gdy zaproponowa艂am pewn膮 stawk臋 za opracowanie tekst贸w, otrzyma艂am odpowied藕 : “Prosz臋 mi powiedzie膰, czym jest podyktowana ta niska cena? Inny copywriter za偶膮da艂 10 razy wi臋cej”. 

Gdy macie sw贸j w艂asny cennik copywritera za standardowe us艂ugi, 偶ycie od razu staje si臋 prostsze. Po prostu robicie swoje za godne pieni膮dze. Nie ulegacie naciskom i “cenom rynkowym”, kt贸re mog膮 jedynie doprowadzi膰 was do 艣mierci g艂odowej. Gdy klient pyta, ile mniej wi臋cej b臋dzie kosztowa艂a dana us艂uga, zagl膮dacie do kajecika i m贸wicie, 偶e mniej wi臋cej tyle i tyle. I nie poddajecie tego wi臋kszej dyskusji. Gdy zale偶y wam na zaleceniu, mo偶ecie negocjowa膰, ale upust powinien wynosi膰, w zale偶no艣ci od warto艣ci zlecenia maks. 5-15%. 

Je艣li rozrzut waszych cen b臋dzie zbyt du偶y, bo jednemu klientowi zaproponujecie za t臋 sam膮 us艂ug臋 350 z艂, a innemu 150 z艂, to zn贸w przestanie mie膰 sens i b臋dzie wygl膮da艂o tak jakby艣cie nie mieli cennika. Czyli wracacie do punktu wyj艣cia. 

 

Jak ustali膰 cennik us艂ug?

Wycena w艂asnej pracy to jedno z najtrudniejszych zada艅 copywritera. Musicie wiedzie膰, 偶e to od was zale偶y, czy macie zamiar zalicza膰 si臋 do copywriter贸w z wysokiej, 艣redniej czy niskiej p贸艂ki cenowej. Oczywi艣cie za wysok膮 cen膮 powinny sta膰 konkretne korzy艣ci, kt贸re daje si臋 klientom. A to sprawia, 偶e w pocz膮tkowym okresie dzia艂alno艣ci, nie maj膮c du偶ego do艣wiadczenia, lepiej wykonywa膰 raczej prostsze prace. Za mniejsze pieni膮dze, ale i z mniejsz膮 odpowiedzialno艣ci膮. Moje pierwsze zlecenia to by艂y jakie艣 teksty preclowe, komentarze na forach itp. 

My艣l臋, 偶e to wynika z pewnej odpowiedzialno艣ci copywritera. Ten rozs膮dny uczciwie przed sob膮 przyzna, 偶e nie jest jeszcze got贸w rzuca膰 si臋 na g艂臋bok膮 wod臋 i raczej zacznie od mniej skomplikowanych tre艣ci, np. opis贸w produkt贸w czy tekst贸w SEO. 

Ale bardzo wa偶ne jest to, 偶e nawet, gdy chcecie trafia膰 do klient贸w z mniejszymi bud偶etami, musicie tak wycenia膰 prac臋, by by艂a ona zwyczajnie op艂acalna i zapewnia艂a cho膰 minimum egzystencji. Nie mo偶ecie liczy膰 tak, 偶e skoro bierzecie 20 z艂 za tekst, a ten piszecie w p贸艂 godziny, to zarabiacie 40 z艂 na godzin臋. Gdyby doliczy膰 realny czas i koszt pozyskania tego zlecenia, wysz艂oby, 偶e nie zarabiacie nawet 7 z艂 na godzin臋. Czyli s艂abo, nie?  

Jak ustali膰 cennik copywritera uczciwy dla siebie i klienta?

Wzi膮膰 pod uwag臋 r贸偶ne kryteria. Poni偶ej wymieniam najwa偶niejsze z nich. 

1: forma rozliczenia

Cennik copywritera mo偶na ustali膰 na trzy sposoby:

  • rozliczenie za godzin臋 (tydzie艅/miesi膮c) pracy
  • rozliczenie za znaki (s艂owa)
  • rozliczenie za projekt (zadanie)

 

Wed艂ug mnie mniej skomplikowane teksty (opisy produkt贸w, teksty na blogi) mo偶na rozlicza膰 w oparciu o liczb臋 znak贸w. Trudniejsze prace lepiej wycenia膰 ca艂o艣ciowo, poniewa偶 mo偶e si臋 okaza膰, 偶e liczba napisanych znak贸w kompletnie nie prze艂o偶y si臋 na sensowne wynagrodzenie. Najtrudniejsze zlecenia najlepiej wycenia膰 na podstawie liczbie godzin sp臋dzonych nad ich realizacj膮 oraz stopnia trudno艣ci. Doliczaj膮c do tego konsultacje z klientem, poprawki itp. Osobi艣cie nigdy nie lubi艂am “stawek za 1000 zzs”, dlatego coraz cz臋艣ciej proponuj臋 rozliczenie projektowe.

Jednak najlepiej przyj膮膰 zasad臋, 偶e sprzedaje si臋 swoj膮 wiedz臋 i do艣wiadczenie, a nie czas.

 

2: kwalifikacje

Macie wykszta艂cenie, do艣wiadczenie, umiej臋tno艣ci, kt贸rych zdobycie kosztowa艂o wasz czas i pieni膮dze? To teraz jest najlepszy moment, by to sobie “odbi膰”. Przecie偶 nie po to kto艣 latami si臋 kszta艂ci, szlifuje pi贸ro, je藕dzi po konferencjach marketingowych, by potem latami plu膰 sobie w brod臋 i wylewa膰 z艂y nad pustym kontem. Kwalifikacje to nie tylko wykszta艂cenie formalne, ale r贸wnie偶 ca艂a zdobyta wiedza uprawniaj膮ca copywritera do wykonywania pracy. O waszych kwalifikacjach 艣wiadcz膮 cho膰by referencje klient贸w, portfolio, dzia艂alno艣膰 w sieci (np. prowadzony blog czy media spo艂eczno艣ciowe) i og贸lne efekty pracy. Lepiej wykwalifikowani copywriterzy powinni by膰 lepiej op艂acani. 

3: stopie艅 trudno艣ci 

We藕cie pod uwag臋, 偶e to co b臋dzie odpowiednie dla jednej firmy i bran偶y, mo偶e by膰 zbyt ubogie dla innej. Im wi臋cej czasu wymaga praca nad tekstem, tym wy偶sza musi by膰 jego cena. Bez problemu mo偶na podnie艣膰 cen臋 za tekst, je艣li klient wymaga zestawienia danych, statystyk, tabel, grafik itp. Oczywi艣cie zleceniodawca nie musi wiedzie膰, czy takie informacje b臋d膮 potrzebne. To copywriter, jako specjalista powinien oceni膰 (z pomoc膮 klienta), jaki tekst b臋dzie odpowiedni dla danej grupy odbiorc贸w. Podobnie wy偶sze ceny powinny by膰 w przypadku, gdy klient oczekuje lub potrzebuje pomocy w kwestii schematu tekst贸w na stronie, prowadzeniu bloga (a nie tylko pisaniu tekst贸w), promocji firmy czy publikacji artyku艂贸w sponsorowanych. Ja, na przyk艂ad us艂ug臋 konsultacji w sprawie rozmieszczenia tekst贸w w witrynie mam ju偶 wliczon膮 w cen臋 tekst贸w na t臋 witryn臋. Poniewa偶 zawsze takie konsultacje s膮 potrzebne. 

4:koszty pracy

Najwi臋ksz膮 g艂upot膮 jest wylicza膰 warto艣膰 zlecenia copywriterskiego tylko na podstawie czasu sp臋dzanego na pisaniu. Bo przecie偶 zanim napisali艣cie tekst, po艣wi臋cili艣cie czas (a mo偶e i pieni膮dze) na pozyskanie klienta.  To oczywiste, 偶e nawet je艣li wychodzi wam, 偶e na zlecenie warte 500 z艂 po艣wi臋cili艣cie 5 godzin, to nie znaczy, 偶e zarabiacie 100 z艂 na godzin臋. 

Wszystko co robicie ka偶dego dnia wok贸艂 swojej dzia艂alno艣ci zalicza si臋 do koszt贸w, kt贸re musz膮 by膰 uwzgl臋dnione w zleceniach, jak ju偶 je pozyskacie.

Co trzeba uwzgl臋dni膰 do koszt贸w pracy:

  • administrowanie witryny
  • tworzenie tre艣ci marketingowych (blog, FB, YT, AW itp.)
  • udzielanie si臋 na forach bran偶owych
  • promocja w r贸偶nych mediach
  • podatki, ubezpieczenie itp.
  • kursy, szkolenia, ksi膮偶ki bran偶owe, 艣ledzenie profili ekspert贸w w bran偶y
  • odpowiadanie na zapytania potencjalnych klient贸w
  • op艂aty za pr膮d, internet, telefon, hosting, narz臋dzia, z kt贸rych si臋 korzysta
  • a nawet urlop (kiedy nie b臋dziecie zarabia膰)
  • chorob臋 (kiedy te偶 nie b臋dzie zarabia膰)
  • wypit膮 kaw臋 i skorzystanie z toalety

Policzyli艣cie kiedy艣, ile czasu wam to zajmuje? Ka偶dy kto policzy艂, doskonale wie, 偶e rynkowe ceny tekst贸w to marno艣膰 nad marno艣ciami. Poza tym trzeba tak偶e bra膰 pod uwag臋 op贸藕nienia w p艂atno艣ciach lub ewentualne problemy ze 艣ci膮gni臋ciem nale偶no艣ci. Tak, tak, to te偶 wlicza si臋 do pracy. 

Chc膮c ustali膰 cennik copywritera, w kt贸rym uwzgl臋dnione s膮 wszystkie wy偶ej wymienione koszty, trzeba mie膰 ju偶 troch臋 do艣wiadczenia. Dlatego z regu艂y zaczyna si臋 od niskich cen. Dopiero z czasem cz艂owiek u艣wiadamia sobie, ile tak naprawd臋 czasu po艣wi臋ca r贸偶nym czynno艣ciom, ile czasu zajmuje realizacja standardowych projekt贸w i ile powinna by膰 warta jego praca. Mo偶e te偶 mniej wi臋cej przewiedzie膰, jak b臋dzie si臋 uk艂ada艂a wsp贸艂praca z danym cz艂owiekiem. I na podstawie tego do艣wiadczenia proponuje ceny, kt贸re zadziwiaj膮 ka偶dego pocz膮tkuj膮cego copywritera. A czasem i klienta 馃槈 

 5: czas realizacji

Do czasu realizacji danego zlecenia wlicza si臋 m.in. czytanie materia艂贸w 藕r贸d艂owych, pisanie, redagowanie, sprawdzanie, poprawki i konsultacje z klientem. Mo偶e si臋 okaza膰, 偶e zgodzicie si臋 na napisanie teoretycznie 50 bardzo prostych tekst贸w, kt贸rych realna warto艣膰 jest niewielka (jakie艣 opisy pod wyszukiwarki), ale ich przygotowanie zajmie wam ca艂y miesi膮c (bo trudna bran偶a, bo wysokie oczekiwania klienta). Wtedy pomy艣lcie, ile jest wart miesi膮c waszej wyt臋偶onej pracy. Wyjdzie wam, 偶e taki tekst musi kosztowa膰 100 z艂. To tyle musi kosztowa膰. 

Prawie ka偶dy zleceniodawca chcia艂by “na ju偶”, ale trzeba go uprzedzi膰, 偶e kr贸tszy czas realizacji kosztuje wi臋cej. Bez stosowania tej zasady w ustalaniu cennika doprowadzicie si臋 do takiej sytuacji jak jak kiedy艣: 5 du偶ych zlece艅, ka偶de z terminem 5 dniowym. Tu nie chodzi oto, by wycenia膰 taniej zlecenia z d艂u偶szymi terminami, ale by wycenia膰 dro偶ej te z kr贸tszymi. Rozs膮dna propozycja to, w zale偶no艣ci od zlecenia, +25-50% ceny za ekspresowy termin realizacji. Nie zak艂adam, 偶e klient b臋dzie chcia艂 si臋 spotka膰 osobi艣cie, ale mo偶e traficie na gadu艂臋, kt贸ry b臋dzie chcia艂 cz臋sto konsultowa膰 si臋 telefonicznie lub zasypywa膰 mailami. To te偶 jest “czas realizacji”, kt贸rego niestety, trudno przewidzie膰. Dlatego niekt贸rzy wykonawcy osobno wyceniaj膮 konsultacje telefoniczne czy przez Skype. 

 

6: wielko艣膰 zlecenia

Nie chodzi tu jednak o ilo艣膰 znak贸w, gdy偶 1000 znak贸w dobrego tekstu jest o wiele wi臋cej warte ni偶 5000 s艂abego. Przyk艂adowo opis produktu to wzgl臋dnie ma艂e zlecenie. Nazwa dla firmy i has艂o reklamowe to du偶e zlecenie. Poradnikowy wpis na bloga – ma艂e zlecenie. Artyku艂 specjalistyczny – du偶e zlecenie.  Artyku艂 sponsorowany – du偶e zlecenie. 

Mo偶na mie膰 przygotowany upust na sytuacje, gdy klient proponuje d艂ugofalow膮 wsp贸艂prac臋. Ale uwaga! Wielu klient贸w 艣wiadomie obiecuje mas臋 zlece艅, tylko dlatego, by wynegocjowa膰 ni偶sz膮 stawk臋. Dlatego na takie rabaty mo偶na zgadza膰 si臋 tylko wtedy, gdy klient od razu zamawia du偶y projekt lub gdy robi to po raz kolejny. 

I nie ulegajcie my艣lowej pu艂apce, 偶e jak klient zak艂ada sklep ze skarpetkami, to pewnie ma ma艂y bud偶et i to jest ma艂e zlecenie. 

W 偶adnym wypadku nie oceniajcie wielko艣ci zlecenia na podstawie “wielko艣ci klienta”. Co z tego, 偶e to ma艂a firma, jak napracujecie si臋 du偶o. 

 7: cel tekstu

Je艣li tekst jest typowo sprzeda偶owy i jego celem jest sprzeda偶 (landing page, mailing, oferta handlowa), cena musi by膰 wy偶sza. Do opracowania takiego tekstu potrzeba zebra膰 sporo informacji, zar贸wno o firmie i jej us艂ugach, jak i odbiorcach. Je艣li tekst ma zarabia膰 na firm臋, a tak si臋 stanie, je艣li b臋dzie odpowiednio przygotowany, powinien by膰 uczciwie wyceniony. Tekst zostanie napisany raz, a na firm臋 b臋dzie pracowa艂 miesi膮cami. Podobnie jest je艣li to maj膮 by膰 teksty do adwords czy kampanii w mediach spo艂eczno艣ciowych o du偶ych zasi臋gach. 呕eby teksty by艂y skuteczne, musz膮 by膰 naprawd臋 dobre, czyli kosztowne. 馃槈

8: harmonia

Wasze cenniki musz膮 mie膰 r臋ce i nogi i odzwierciedla膰 rzeczywist膮 warto艣膰, kt贸r膮 oferujecie klientom. Je艣li pisz膮c tekst na bloga, bierzecie trzy pierwsze teksty z wyszukiwarki i je parafrazujecie, nie liczcie, 偶e kto艣 uzna, 偶e s膮 du偶o warte. B膮d藕cie uczciwi. Trzeba te偶 wzi膮膰 pod uwag臋 realia. Kiedy firma wycenia zrobienie strony www od podstaw na 3500 z艂, to napisanie tekst贸w na t臋 stron臋 raczej nie mo偶e kosztowa膰 8 000 z艂. Za wyj膮tkiem sytuacji, kiedy opracowanie tre艣ci wymaga o wiele wi臋kszego nak艂adu czasowego i umys艂owego ni偶 przygotowanie tej strony. A bywa i tak. Na przyk艂ad wtedy, gdy zleceniodawcy nie chodzi o samo wype艂nienie witryny tre艣ci膮, ale szersz膮 us艂ug臋 (nazwa, has艂o reklamowe, strategia content marketingowa itp.). 

9:rozw贸j

Si臋gajcie po coraz lepsze zlecenia i coraz wi臋ksze pieni膮dze. Jak to zrobi膰. Bardzo prosto. Gdy teraz bierzecie 30 z艂 za jaki艣 tekst, przy nast臋pnej wycenie zaproponujcie 45 z艂 i obserwujcie co si臋 stanie. Jestem przekonana, 偶e po prostu wi臋cej zarobicie. 馃槈 Warto tak偶e wzi膮膰 pod uwag臋 zasad臋 Pareto, kt贸ra m贸wi, 偶e tylko 20% pracy przynosi 80% dochod贸w i regularnie robi膰 porz膮dki w zleceniach.  Szerzej o tym, jak zasada Pareto pozwoli艂a mi wi臋cej zarabia膰 pisa艂am tu

呕eby nie by膰 go艂os艂own膮. Widzieli艣cie ten tekst z pocz膮tku roku, w kt贸rym opisywa艂am swoje stawki i zarobki? Obecnie jest ju偶 nieaktualny, poniewa偶 miesi膮c temu ustali艂am nowe ceny za wi臋kszo艣膰 us艂ug. I go upubliczni臋 na stronie. Szczeg贸艂y wkr贸tce. 馃槈 Na t臋 chwil臋 d膮偶臋 do tego, by moja stawka na godzin臋 na czysto by艂a du偶o wy偶sza ni偶 obecnie. 

 

 Uf, du偶ego tego prawda? 馃槈 Pisa艂am przecie偶, 偶e wycena us艂ug to jedno z najtrudniejszych zada艅 copywritera, do kt贸rego trzeba si臋 dobrze przygotowa膰.

 

Na jakie us艂ugi warto mie膰 cennik? 

Na te najpopularniejsze, czyli o kt贸re najcz臋艣ciej pytaj膮 klienci i te, kt贸re si臋 zazwyczaj realizuje. U mnie na przyk艂ad s膮 to:

  • teksty na witryn臋 www
  • opisy produkt贸w
  • artyku艂y sponsorowane
  • artyku艂y na blogi
  • tre艣ci do mailing贸w

U was mo偶e to b臋d膮 zupe艂nie inne us艂ugi. Ja na przyk艂ad okre艣lam, 偶e teksty na witryn臋 www kosztuj膮 z z艂 przy danej d艂ugo艣ci i ilo艣ci podstron plus x z艂 za ka偶dy dodatkowy tekst/podstron臋. 

Dlaczego copywriterzy zani偶aj膮 ceny?

Z trzech powod贸w: brak do艣wiadczenia, brak kalkulatora, brak wiary w siebie.

B膮d藕my szczerzy, pisanie tekst贸w wymaga od copywritera wysi艂ku, wiedzy i talentu. To nie jest praca, kt贸r膮 mo偶e wykonywa膰 ka偶dy przypadkowy cz艂owiek z ulicy. Mam tak膮 teori臋, 偶e osoby z zaci臋ciem do pisania, czyli mniej lub bardziej artystycznym, to z regu艂y osoby wra偶liwe. Wra偶liwo艣膰 z kolei wi膮偶e si臋 z r贸偶nymi dziwnymi cechami cz艂owieka, takimi jak niepewno艣膰 siebie, trudno艣ci z podejmowaniem decyzji, strach przed ocen膮 innych, dezorientacja czy nadmierna empatia.

No i jak si臋 zapewne domy艣lacie, to sprawia, 偶e copywriterzy, nawet ci najwspanialsi i najbardziej kreatywni b臋d膮 dramatycznie zani偶ali swoj膮 warto艣膰. Na przyk艂ad ze strachu przed krytyk膮 klienta (co tak wysoko?), z powodu ubolewania nad biednym klientem (musi wyda膰 tyle pieni臋dzy, a przecie偶 dopiero rozkr臋ca biznes). I to mi臋dzy innymi doprowadzi艂o do tego, 偶e tysi膮ce zdolnych ludzi najpierw pracuje za marne grosze, potem rezygnuje z dzia艂alno艣ci tw贸rczej na zlecenie i wyje偶d偶a do Londynu, gdzie w jeden dzie艅 zarobi si臋 miesi臋czn膮 pensj臋 copywritera freelancera. 

A przecie偶 mo偶na by艂o w odpowiednim czasie ustali膰 sw贸j cennik i cieszy膰 si臋 prac膮, zadowolonymi klientami i 偶yciem. 馃槈 

Mo偶e teraz my艣licie, 偶e wci膮偶 nie wiecie, ile bra膰 za to czy za tamto?

Jak te偶 tego nie wiem. Mog臋 wam tylko doradzi膰:

>>Sprawd藕cie ceny u konkurencji>>zapomnijcie o nich >>we藕cie pod uwag臋 moje podpowiedzi dotycz膮ce budowy cennika>>skalkulujcie, ile powinni艣cie otrzyma膰 za dane zlecenie, by rachunek wyszed艂 na plus.

Macie ju偶? Ile wam wysz艂o?

To teraz kwot臋, kt贸r膮 ustali艣cie pomn贸偶cie x 3 i gotowe. Pewnie wyszed艂 wam ca艂kiem przyzwoity cennik. 馃槈 

Wr贸膰 na g贸r臋